کارآفرین و صنعتگر فرانسوی؛ لوئی رنو بنیانگذار شرکت رنو میباشد، که نخستین خودرو او رنو تیپ ای نام داشت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد. شرکت رنو بهطور رسمی در سال ۱۸۹۹ توسط لوئی رنو و برادرانش (مارسل و فرناند) با نام رنو فررس با یک سرمایه کوچک تأسیس شد.ابتدای دهه ۱۹۰۰ میلادی، رنو ابداع جعبه دنده رانش مستقیم (به انگلیسی: Direct Drive) را به نام خود ثبت کرد. با گسترش سریع شرکت، فروش سالانه آنها بالا گرفت و با توسعه نیروی کار در سال ۱۹۰۲ توانستند وسعت کارخانه را به ۷٫۵۰۰ متر مربع گسترش دهند.
سیبک چپقی فرمان چپ رنو داستر ترک
در خودرو قطعه ای به نام سیبک فرمان (به انگلیسی Ball Joint) وجود دارد که علاوه بر متصل کردن چرخ ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ ها هم می شود. این قطعه کروی شکل، باعث چرخش چند محور مجزا، به صورت هم زمان می شود. البته سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است که قطعات شبیه به هم هستند اما هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.
در این بین سیبک فرمان، از یک طرف به طبق های خودرو و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شود. فرمان خودرو را به هر طرف بچرخانید، این قطعه هم چرخ ها را به همان طرف می چرخاند. سیبک ها همواره تحت فشار نیروهای کششی هستند و تلاش می کنند که از میزان اصطکاک به وجود آمده در بین قطعات بکاهند. به علاوه سیبک فرمان علاوه بر جهت دهی به چرخ های خودرو، تحمل بخشی از وزن خودرو را نیز بر عهده دارد.
این قطعه مانند سایر اتصالات مکانیکی می بایست گریس کاری مناسبی داشته و به منظور جلوگیری از اتلاف روانکارهای داخل قطعه و همچنین ممانعت از ورود گرد و خاک و ذرات دیگر به داخل آن از گردگیر مناسب استفاده شود.
در صورتی که سیبک فرمان خراب شود و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد فرمان پذیری خودرو با اشکال مواجه می شود. سیبک نباید در راستای محور عمودی حرکتی داشته باشد؛ لقی مجاز این قطعه در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمیشود. پس خرابی و لقی آن موجب لرزش فرمان می شود.